Sunday, April 27, 2014

rumput jiran sebelah lebih hijau

Assalam,

mak encik suka baca topik tersebut ...
yang banyak kali ditulis/diulas dalam buku-buku Prof MKI
rumput jiran sebelah lebih hijau ... rumput kita nampak kekuningan/layu ...

lebih kurang ceritanya
tentang kita selalu tengok orang lain dapat lebih baik daripada kita
segalanya serba serbi lebih
gaji dia lebih besar, rumah dia lebih besar, kereta dia lebih besar, handbag dia lebih mahal, pakaian dia lebih mahal/cantik, hidup dia lebih bahagia ....

tetapi kita selalu terlupa melihat orang lain yang serba kekurangan daripada kita
andainya kita ada rumah sendiri ... bersyukurlahhh ... masih ada orang yang menyewa (belum mampu beli) dan masih ada  lagi yang tak mampu menyewa terpaksa menumpang.. dan ada lagi tak dapat menumpang, hidup di gelandangan ....

andainya kita ada kereta, tidak semahal kereta kawan/jiran/sedara mara ... bersyukurlah... masih ada yang belum mampu beli kereta ... terpaksa naik motor (bukan superbike yg harga lagi mahal drpd kereta) ... ada yang naik basikal je pun .. atau masih menggunakan public transport ...

kesimpulannya, bersyukurlah dengan apa yang kita ada ...
yang akhirnya kembali kepada kita..
mensyukuri segala nikmat dan rahmat yang Allah berikan...
mahu lebih??? usaha, tawakkal dan doa .. mohon Allah perkenankan!

8 comments:

Ati Masrif said...

assalam suzi laling,

betul sangat tu. kak ati kekadang ada juga rasa gitu
tapi cepat2 ingatkan diri balik utk tengok org yg lebih susah dari kita

cuba kak ati suka lihat orang2 senang ni
lebih kepada utk beri semangat pd diri utk berjaya seperti mereka...cewahh...hehe

dekdaa said...

Saya bersyukur dengan life saya sekarang walaupun tidak mewah & mmg tak boleh tandingi kemewahan orang lain.. itu tak penting.. yang penting.. fikirkan orang lain yang hidup lagi daif & susah dari kita.

hidup mesti happy :D

Mrs Little Voice said...

kadang-kadang ada jugak perasaan iri bila org lain lebih dr diri kita...tapi bila lihat kekurangan org lain...insaf sekejap..hehehe

Sz said...

kak ati masrif:

wassalam kak atikuuuuu sayaang!
ye betul tu kak, kita lihat kejayaan/kelebihan orang lain untuk kita tambah semangat nak capai sama atau lebih tahap diorg kan!

Sz said...

dekdaa:

ye betul tu ... kalo kita tengok kehidupan muslim kat kampung2 cambodia tu lg laaaa sedih kannn ...

Sz said...

mrs little voice:

salam kenal dear! perasaan iri hati/cemburu tu mmg sinonim sungguh dgn kaum kita ni kan... tp asalkan jgn sampai mudaratkan diri tu ok lagi..hehehee

Nor Intan Saniah Sulaiman said...

ya...akak syukur sgt ada 5 anak perempuan...ramail lagi orang tak dikurniakan anak....kesian kan???...tk naklah banding akak dgn suzi...hehehehe...nnt ada perasaan negaatif susah nak tepis.....minta simpang.....

working mom... said...

betul tu sz... akk selalu didk hati supaya sentiasa bersyukur dgn apa yg ada... jgn suka bandingkn diri kita dgn org yg lebih dr kita...selalu ingat kpd yg serba kekurangan dari kita.. :)